{{office.HeaderText}}

{{office.Address}}

{{office.TeleponeNumber}}

{{office.MobileNumber}}

{{office.Email}}

Rekrutteringen blev suppleret af data og det gav tydelige resultater

Det er tydeligt, at det nu er de helt rigtige medarbejdere, der bliver ansat.

Både kundeoplevelsen og medarbejdernes arbejdsglæde er vigtige elementer hos Stay U-nique, der lejer ferieboliger ud i Barcelona. Det er derfor også personligheden, der er i fokus, når der skal ansættes nye kollegaer:

”Vi kan lære dem de færdigheder, de skal bruge i jobbet, men personligheden kan vi ikke ændre på. Og den er afgørende for, om de passer ind her hos os. Vi skal finde dem, der synes, det er fedt at arbejde på lige netop den måde, vi gør,” siger Christian Sørensen, der er HR- & marketingchef hos Stay U-nique.

Data viser om hjertet er med

Det er efterhånden nogle år siden, at Christian Sørensen begyndte at bruge personlighedstest som led i sin rekruttering. Men han husker tydeligt, at mavefornemmelsen i den første tid af og til fik lov til at blive udslagsgivende:

”Jeg turde ikke helt at slippe min mavefornemmelse, så jeg valgte indimellem at ansætte nogle, som ikke passede på de kriterier, jeg havde sat op i MPA. I flere konkrete tilfælde viste det sig tydeligt, at min mavefornemmelse tog fejl og MPAen havde ret: Det var ikke et godt match,” fortæller Christian sørensen, der senere opsatte nye og mere specifikke kriterier i MPA. Han har nu omkring 10 kriterier på forskellige typer og roller, der passer godt ind i virksomheden.

”Vi skal kunne have det sjovt sammen, og vi skal glæde os til at komme på arbejde. På den måde kan vi give vores gæster den bedste oplevelse. Jeg ansætter folk, der har hjertet med, og det kan jeg måle med MPA,” siger han.

Målbar effekt

Efter de nye kriterier er taget i brug og mavefornemmelsen er lagt på hylden, viser det sig tydeligt, at det er de helt rette medarbejdere, der bliver ansat.

De ansatte bliver vurderet af deres gæster på booking.com, hvor de højst kan få 10 point. Da testen var blevet ordentlig implementeret, steg de ansattes vurdering fra 8,64 point til 9,73. I samme periode er den overordnede score (som vurderer alle elementer af rejsen) steget fra 8,27 til 9,03.

Stort set alle, der er ansat siden Stay U-nique tog MPA i brug, har scores tæt på 10. En enkelt medarbejder, som var spot-on i forhold til high performer-kriterierne, har endda udelukkende fået 10-taller.

”Det skyldes især, at de nye medarbejdere er valgt ud fra den rette personlighed”, fortæller Christian Sørensen, der fortsat benytter MPA i sin rekruttering.

Category: Rekruttering
Tags: MPA

Dato: 23.05.2017

Mia Debel

Mia Debel

Content Writer