KPMG bruger teknologi til HR’s kerneopgaver
Gennem et samarbejde med New Tech-afdelingen benytter HR i KPMG den nyeste teknologi. Det giver mening at prøve nogle ting af internt og lære af dem.
”Vi er jo så heldige at vi har en New Tech afdeling, der hjælper vores kunder med den nyeste teknologi og som derfor hele tiden samler inspiration til emnet på konferencer og gennem kundernes behov og ønsker. For dem giver det mening at prøve nogle ting af internt og lære af dem. Her er vi i HR gerne prøvekaniner. Vi har nemlig et behov for at optimere, sende færre mails og dermed få mere tid til udvikling. Desuden synes vi, at ny teknologi er helt vildt spændende,” fortæller Anja Leschly, Head of People, begejstret, da jeg taler med hende om vores findings og hvordan hun er kommet i gang med at få teknologien indarbejdet i HR.
Dette værdifulde interne samarbejde er opstået i forbindelse med, at HR har stået for rekrutteringer til New Tech og i samarbejdet om deres Introduction program. Derigennem har HR teamet udvist stor interesse og nysgerrighed for New Tech’s arbejdsområde. Anja Leschly fortæller, hvordan de i HR selv er startet småt de sidste par år:
”Vi har som virksomhed en forholdsvis lav gennemsnitsalder og en digital tankegang. Den understøtter vi i HR og helt lavpraktisk benytter vi derfor meget teknologi i vores arbejde. Vi bruger en del apps til eksempelvis feedback på performance, målsætning og check-in samtaler mellem leder og medarbejder. Derudover har vi selvfølgelig et rekrutteringssystem med tilknyttet app, og benytter meget e-learning og video bites i al vores interne træning af medarbejdere. Hvis vi skal understøtte en digital forretning, skal vi også aktivt bruge de digitale værktøjer selv – og vi kan slet ikke lade være.”
Den nærmeste fremtids teknologi
Inden længe introducerer Anja Leschly og hendes team en chatbot, som kan svare på alle spørgsmål vedr. medarbejderhåndbogen. Det kører helt automatisk og HR sparer meget tid på at svare på det samme igen og igen via mail eller telefon. Det næste de vil afprøve sammen med New Tech afdelingen er måling af mentalt velvære med et armbånd. Det er noget HR selv vil afprøve og teste af i en periode før de afgør om det skal være et tilbud til medarbejderne. Armbåndet vil måle forskellige faktorer og rapportere på en app til den enkelte medarbejder. Der vil ikke blive samlet data centralt, men den enkelte vil få forskellige notifikationer og gode råd, hvis stress-niveauet giver udslag. Det er især relevant i en travl branche, som den KPMG bevæger sig i.
Når jeg spørger Anja Leschly til fremtiden for HR generelt er det første hun siger: ”Data analytics. I HR er vi gode til at samle data om medarbejderne, men vi er ikke gode til at bruge denne data. Enhver form for teknologi er jo ikke bedre end den data, vi bruger, så datakvaliteten bliver vigtig.”
Hvis vi skal kigge lidt længere ud i fremtiden nævner Anja Leschly ansigtsgenkendelse, og det at kunne analysere på ”tonen” ud fra ord i mails, der sendes i virksomheden. Denne data kunne bruges til at støtte medarbejdere og forebygge stress, inden den enkelte selv bliver bevidst om problematikken.