{{office.HeaderText}}

{{office.Address}}

{{office.TeleponeNumber}}

{{office.MobileNumber}}

{{office.Email}}

Kend dine medarbejdere ligeså godt som du kender dine kunder

Hvis HR er smarte, så tager vi teten og bliver dem, der er kloge på eksisterende og kommende medarbejderes behov.

Vi har for længe siden indset vigtigheden af at kende kunderne, deres behov og hvad der trigger dem til at købe. Det er naturligt at anvende analyser af kundesegmenter og forbrugeradfærd for derefter at forudsige sine indtjeningsmuligheder.

Jeg arbejder selv med det hver dag. Det er fascinerende, hvor meget man kan vide om sine kunder via data. Vi kan lære af Amazon, der lever af at kende deres kunder bedre, end kunderne kender sig selv. De bruger predictive behavior, machine learning og meget mere. Jeg tror, kun vi har set begyndelsen på dette.

Men hvorfor har vi ikke den samme type dybdegående viden om vores medarbejdere? Det er super relevant. Vi er jo for længst nået til enighed om, at mennesker er den vigtigste ressource, vi har.

Tænk, hvis vi vidste ligeså meget om vores medarbejdere, som vi gør om vores kunder? 

Tænk, hvis vi præcist kunne forudsige, hvorfor en medarbejder performer? Eller tænk, hvis vi præcist vidste, hvad der gør, at en nøglemedarbejder bliver længere end gennemsnittet? Eller kunne forudsige, hvordan vi tiltrækker de rigtige profiler mest effektivt?

Jeg ved, at nogle allerede gør det. Mange har også hørt om det, men tænker det måske ikke ind i definitionen af HR-kerneopgaven. Der er ikke nyt, at man kan lave gode analyser og forudsige om en medarbejder er på vej væk fra en virksomhed, fx via bestemt adfærd på LinkedIn. Men den viden bruger HR oftest ikke systematisk. I stedet anvendes standardparametre som head counts, aldersspredning, køn, lønprocenter og lignende. Ja, det er datadrevne analyser, men måske ikke de mest relevante?

For mig er det essentielt, at løsningen ikke er mere data, men det afgørende bliver at være fabelagtig i at vide, hvilken data der er relevant for kerneforretningen og dermed for HR.

Lad HR gøre en forskel for forretningen

Hvis HR er smarte, så tager vi teten og bliver dem, der kan være klogere på eksisterende og kommende medarbejderes behov, motivation, faresignaler og omstændigheder, der kræves for at performe - ved hjælp af data og simple analyser. Det er lige præcist dér, HR har chancen for at gøre en forskel for forretningen.

Hvad kan du gøre i dag?

Du kan fx starte med at undersøge, hvad der kendetegner dine nøglemedarbejdere, og hvorfor de bliver i jobbet?

  • Hvad laver de i jobbet? (primære arbejdsopgaver)
  • Hvordan oplever de jobbet?
  • Fysiske rammer, fx afstand til jobbet, kontorfaciliteter, parkeringsmuligheder osv.
  • Relation til chefen og teamet
  • Graden af indflydelse
  • Fleksibilitet i jobbet
  • Livsstadie
  • Kognitive færdigheder i forhold til at til at lære nyt og sætte sig ind i komplekse sammenhænge
  • Personlighed
  • Udbud og efterspørgsel, fx er der mangel på netop denne profil i markedet – og dermed får de mange tilbud fra konkurrenter?

I starten handler det om lave en enkel model, hvor du stiller de rigtige spørgsmål, i forhold til hvad du vil undersøge. Spørg nok personer, så du kan finde et validt mønster i besvarelserne.

Til sidst er det nemt at automatisere denne viden og dermed forudsige hvem, der har potentiale til at blive en nøglemedarbejder, og hvordan du kan fastholde dem i jobbet.

Category: Datadrevet HR, Udvikling

Dato: 08.05.2018

Julie Kristine Strange

Content Writer