{{office.HeaderText}}

{{office.Address}}

{{office.TeleponeNumber}}

{{office.MobileNumber}}

{{office.Email}}

HR Future Lab: Design fremtidens HR-forretning

Hvad nu, hvis vi skulle redefinere HR? Hvis vi så HR som en butik, der skal løbe rundt som en selvstændig, økonomisk bæredygtigt forretning. Hvad ville du så sælge? Til hvem? Og hvorfor? De spørgsmål stillede vi os selv i HR Future Lab, da vi gik på opdagelse i endnu et nyt domæne, faciliteret af innovationsekspert Pernille Lytzen. Denne gang skulle vi bygge en prototype af Fremtidens HR Forretning - og pitche den.

HR står i en brydningstid: Der er brug for, at vi redefinerer os selv for at kunne indtage den people-rolle, der er behov for i fremtidens virksomheder og virtuelle såvel som fysiske organisationer. Vi må ikke miste relevans. Udfordringen er, at vi hænger fast i, hvordan HR historisk har set ud: Vi har en række produkter på hylderne, som er kommet til over årene. Men er det nødvendigvis de rigtige produkter?

For at kunne redefinere os selv, kræver det først og fremmest, at vi ved, hvor vi er i dag: Hvilke ydelser leverer vi? Hvad er det for en spilleplade, vi har fået defineret?

Det har vi brugt en del tid på diskutere i HR Future Lab.

På en eller anden måde er HR endt med en række opgaver på deres bord, som ikke ret mange stiller spørgsmålstegn ved: Det er blot de opgaver, der hører hjemme i HR. Men skal administrative opgaver som f.eks. løn, rekruttering, julegaver, firmafester og kontrakter faktisk bo i HR? Eller kunne de lige så godt bo et andet sted? Skal HR håndtere medarbejderudvikling, eller burde hele den rejse bo hos nærmeste leder? Eller udliciteres?

Er du med andre ord helt skarp på, hvad det er for en butik, du har? Og hvorfor? Og hvad meningen er, med den butik?

HR Future Lab: Hvordan bygger man en bæredygtig HR-forretning

Det kan sagtens være, at vi ender med at konkludere, at det giver god mening, at HR håndterer de opgaver, der er placeret hos os i dag - men sat lidt på spidsen, så mangler vi at tage bevidst stilling. Hvilket, groft sagt, svarer lidt til at have en virksomhed uden vision, uden ledestjerne. Og så er det svært at sælge sine produkter, så modtageren kan se værdien. Og endnu vigtigere: Det er svært at komme i mål og faktisk gøre den forskel, vi ved, HR har potentialet til at lave.

Grundidéen bag designet for HR Future Lab er, at vi for hver gang, vi mødes, rejser på opdagelse i nye domæner for at blive inspireret - og tager viden med hjem, som vi kan bruge i vores egen verden til at genopfinde fremtidens HR. Denne gang havde vi inviteret Innovationsekspert Pernille Lytzen fra tGrace ind til at inspirere os. Pernille specialiserer sig bl.a. i forestillingsevne: Evnen til at forestille sig, hvad der kommer i fremtiden.

Men hvorfor er forestillingsevne vigtigt for HR?

Hvis vi ikke kan forestille os fremtiden, er det meget svært at designe til den. Hvis vi ikke kan forestille os fremtiden, tager vi udgangspunkt i det, vi kender - og laver mere af det. Eller sagt på en anden måde: Vi forlænger verden med brædder. Vi har brug for det modsatte for at kunne træde ind i fremtidens HR-arena, som en af virksomhedens vigtigste spillere.

En af måderne, vi kan blive bedre til at forestille os fremtidige løsninger på, er ved at prototype dem og bygge konkrete modeller, der viser, hvordan løsninger kunne se ud. Det stærke ved prototypen som redskab er, at den tvinger os til at tage stilling til en række ting, så vores forslag ender med at blive konkrete. Den tvinger os også til at fortælle en skarp historie - og til at at vælge til og fra.

Vi har flere gang drøftet i HR Future Lab, at HR skal være i stand til at håndtere udvikling, forandring  og agere “human hackers” i fremtiden. HR skal være dem, der bliver det menneskelige bindeled i alle de udviklinger, der skal foregå i virksomhederne. At kunne arbejde disciplineret med, visualisere og kommunikere sine udviklingsforslag helt konkret bliver en vigtig brik i den rejse. Og her spiller prototype disciplinen en stærk rolle.

Pernille Lytzen: Prototyping og bæredygtigt forretningsdesign

Design en HR-forretning

Som altid i HR Future Lab var vi gået ind i et nyt domæne til dagens møde. Denne gang handlede det om at bygge en bæredygtig forretning.

Med Pernille Lytzen ved roret skulle vi gentænke HR i et forretningsdesign. Hvad er visionen for forretningen? Hvilke produkter har vi? Hvad skal vi tjene penge på? Hvilke partnere skal vi have? Hvilke kanaler skal vi bruge?

Til denne omgang prototyping valgte vi Business Model Canvas som støtteredskab til at bygge fremtidens HR-forretning - vi kunne have valgt mange andre modeller, men til dagens øvelse fungerede den model godt. Canvas’et giver en nemlig en fin oversigt over kerneaktiviteter, value proporsition, key partners, revenue streams osv.

Det handler om at tænke forretningsorienteret og systematisk blive tvunget til at forholde sig til nogle emner, HR normalt ikke svarer på. Men i fremtiden er vi nødt til at tage stilling til, hvem vores vigtigste partnere er, hvor vores revenue stream kommer fra, og hvordan markedet er.

Når vi bygger en prototype af en bæredygtig HR-forretning i HR Future Lab, tvinger vi os selv til at tage stilling til - og have svar på - atypiske HR-spørgsmål. De forskellige forretninger, der blev bygget skulle nemlig pitches for resten af gruppen med et investeringsformål. Derfor var vi nødt til at være knivskarpe på, hvem vores primære målgruppe var - og hvilken værdi vi kunne tilbyde.

HR Future Lab pitcher deres forretningsideer

HR Future Lab anbefaler:

I fremtiden skal HR kunne prototype succesfuldt. Fremstilling af en prototype af en HR-forretning er en spændende udfordring, fordi vi bliver tvunget til at tage stilling til spørgsmål, HR normalt ikke bliver stillet.

Fremover skal vi superskarpt kunne lave en skitse og herefter markedsvalidere idéen overfor relevante personer. Metoden vil tvinge os til at finde essensen af vores værdiskabelse som ansvarlige for people.

Derudover vil metoden gøre det nødvendigt at svare på, hvilke udfordringer vi ønsker at løse? Hvad er produktet? Hvem er målgruppen? Hvad er forretningen, hvor kommer pengene fra? Hvad er business casen? Hvordan skal den sælges? Osv. På den måde vil vi tænke mere i designretning og på en mere kreativ måde.

I fremtiden bliver det altså HR’s opgave at arbejde med konkrete værktøjer, der visualiserer fremtiden og skitserer markedsværdi. HR bliver dem, der følger med i, hvilke trends der påvirker forretningen, og som formår at stille de forretningskritiske spørgsmål.

Category: Fremtidens HR
Tags: hr future lab, fremtidens hr

Dato: 23.03.2023