{{office.HeaderText}}

{{office.Address}}

{{office.TeleponeNumber}}

{{office.MobileNumber}}

{{office.Email}}

Find ledelsespotentiale på en ny måde

Rekrutteringsproces med flere forskellige virkemidler gav resultat.

”Vi skal rekruttere 25 unge ledelsestalenter til en tænketank. Vi vil ikke kigge på karakterer, og da de er så unge, har de endnu ikke lange CV’er. De skal have det rette mindset og potentialet til at blive gode ledere.”

Sådan lød udfordringen fra High Performance Talents, da Julie Kristine Strange fra Master indledte samarbejdet med dem.

Det var vigtigt for folkene bag High Performance Talents, Allan Levann og Peter Trolle, at processen med at finde frem til de rette talenter gik ordentligt til. Det skulle være en fair og objektiv udvælgelse, der tog mange dele af den enkelte person med i betragtningen.

”Vi ville ikke trække et voksen-mindset ned over det her projekt, for det handler ikke om erfaring” siger Allan, og Peter tilføjer: ”Vi skulle måle på en række træk, hvoraf flere er væsentligt mere abstrakte end hvad man traditionelt måler på i en rekruttering.”

Pyt med test

Julies tilgang til opgaven var at fokusere på High Performance Talents tanker om god ledelse: ”Pyt med test, pyt med metoden. Det handler om ledelse, og hvis jeg bliver klog på, hvad I mener, god ledelse er, så lad os bagefter forholde os til, hvilke virkemidler vi skal bruge for at finde de rette.” siger Julie.

”Tidligt i processen havde vi lavet en liste med 20 træk fordelt på to kolonner: En der beskrev den unge i dag, og en med lederens ønskede træk om 10 år. Disse tanker stammer tilbage fra skabelsen af High Performance Institute og er altså startet for 20 år siden” fortæller Allan, som sammen med Mikael Trolle har skrevet bøger om netop deres syn på god ledelse. Sammen med Peter trak de disse tanker frem til i dag og gjorde dem endnu mere konkrete.

”Julie satte vores tanker i proces og i system. Det var en rigtig god øvelse at finde de rette ord og få det kogt ned til de 8 træk, vi endte med. Med de 8 træk præcist beskrevet kunne selve rekrutteringen begynde” fortæller Peter og tilføjer, at der følger en masse læring efter rekrutteringen: ”Den gode leder kan langt mere end de 8 træk, vi definerede. Men vi måtte skelne mellem, hvad de skal kunne på forhånd og hvad vi skal træne dem i. Et af de træk, vi målte på, var fx viljen til at hjælpe andre.”

Rekrutteringen

Selve rekrutteringen, der skulle udvælge de 25 bedste blandt over 200 ansøgere, involverede flere forskellige virkemidler: Kandidaterne sendte en ansøgning, blev testet både kognitivt og på personlighed, lavede gruppeopgaver på en Recruitment Day og havde til sidst en personlig samtale til Interview Day.

Undervejs i processen blev de vurderet på de 8 træk og efterhånden valgt fra, så det hele tiden var de bedst egnede kandidater, der gik videre til næste trin. På den måde blev de 25 unge talenter valgt udelukkende efter hvem, der bedst opfyldte kriterierne for at have ledelsespotentiale – ifølge High Performance Talents.

Allan er meget tilfreds med forløbet: ”Vi har lavet et ordentligt forløb. Det viser alle de tilbagemeldinger, vi har fået her efterfølgende, hvor kandidaterne takker for en ordentlig behandling og fortæller, at de har fået noget ud af at være en del af rekrutteringsprocessen, også selvom de ikke endte med at være blandt de sidste 25. De unge, der endte i tænketanken, har alle et potentiale for at blive gode ledere, så det er spændende at se, hvor langt de kan nå, og vil fremtiden vil bringe dem.”

Julie taler for tænketanken

Den tænketank, de unge blev rekrutteret til, består af en række oplæg fra forskellige inspirerende profiler. Julie blev inviteret til at tale for tænketanken og brugte dagen på at snakke med de unge talenter om det at lære sig selv at kende. Det kan nemlig give et forspring i deres lederkarriere, hvis de allerede nu bliver klogere på sig selv.

Category: Rekruttering, Ledelse
Tags: Ledelse

Dato: 23.04.2017

Mia Debel

Mia Debel

Content Writer