Torbjørn giver SparNords afdelinger ny energi med EASI

Når der er brug for at styrke kommunikationen, udvikle samarbejdet eller skabe mere fokus på salget i en bankafdeling i SparNord, så ringer man til Torbjørn fra HR. Han tester de relevante medarbejdere i EASI og tager ud i afdelingen og holder en EASI-workshop med forskellige øvelser.

Torbjørn ved godt at EASI og typologier kan virke lidt ”langhåret” i en bankafdeling, så han starter med humor og fortæller at der jo egentlig ikke er noget nyt i det, de skal bare arbejde mere bevidst med forskellige typer af mennesker. Den umiddelbare skepsis, kan Torbjørn godt genkende, så han kommer den i møde:

”Jeg karikerer typerne lidt og tager det ned på et praktisk niveau, hvor der er noget at arbejde med og snakke om. Vi skal have det sjovt på workshoppen og det giver ny energi. Samtidig får alle mulighed for at kigge indad og anerkende at vi hver især reagerer forskelligt - især i pressede situationer” siger Torbjørn Christensen om sin tilgang til EASI.

SparNord bruger EASI både når en afdeling har brug for at kommunikere bedre internt, fx når der er kommet mange nye ansigter i teamet, men også når det går godt og man har mod på at blive endnu bedre. EASI bruges både til at forbedre kommunikationen i afdelingen og med kunder, da workshoppen giver et godt indblik i menneskers forskellige styrker og faldgrupper.

Torbjørn har været i SparNord i 30 år og var med på det allerførste EASI certificeringskursus, Master afholdte i 2011. Siden har historierne om EASI og Torbjørn bredt sig som ringe i vandet rundt i de 70 afdelinger, der ser det som et godt sted at starte, når der er udfordringer eller store forandringsprocesser undervejs.

Senest med indførelsen af et helt nyt it-system – og dermed mange nye vaner - i SparNord, har EASI være brugt på dels hele instruktørholdet og dels med fokus på forandringer i de forskellige afdeling. Her har EASI været et godt værktøj til at skabe positiv dialog i en situation, hvor alle med ét var på samme niveau i forhold til det nye system.

Vi skal have det sjovt på workshoppen og det giver ny energi. Samtidig får alle mulighed for at kigge indad og anerkende at vi hver især reagerer forskelligt - især i pressede situationer

Torbjørn Christensen - HR medarbejder - Spar Nord